Grote zaal

Octopus’s Garden

Van 12 maart – 10 april 2022

De expositie Octopus’s Garden vormt een tweeluik met Through the Bathroom Window uit 2021. Beide exposities sluiten aan bij de ruimtelijke hoedanigheid van de Vishal, waar de grens tussen binnen en buiten fluïde is. Vroeger werd hier zeevis verhandeld. Nu is het een plek voor de kunst. Kunstenaars hebben van oudsher met sepia gewerkt, gewonnen uit de inkt van de octopus en andere inktvissen.

Met Octopus’s Garden duiken we het water in. Van het zomerse plezier van de badplaatsen die aan Haarlem grenzen, tot de oprukkende zee – met alle gevaren van dien.

Installaties, foto’s, gedichten, audiowerken, schilderijen, een video, collages, onderwaterdoeken, boeken en tekeningen van:
Miek Zwamborn & Jo Frenken, David Veldhoen, Ronald Ruseler, Stance Oonk, Valerie van Leersum, Tuomas A. Laitinen, Harm van Ee, Alice Brasser, Marjolijn Boterenbrood en Laurence Aëgerter.
Curator: Renée Borgonjen

Het vloeibare element water houdt zich niet aan afbakeningen. Tussen eb en vloed komt het elke keer opnieuw naderbij. Het is opvallend dat we meer weten van de maan dan van de 70% van ons aardoppervlak dat zich onder de zeespiegel bevindt. De onderwaterwereld onttrekt zich grotendeels aan onze blik. Deze ‘unknown territories’ zijn dan ook een plek waar fictie even welig tiert als kelp, van Herman Melville’s Moby Dick tot Nnedi Okorafur’s Lagoon. En waar we het van kennis uit de tweede hand moeten hebben. Dezer dagen wordt een klassieker van zeebioloog en schrijver Rachel Carson (1951) opnieuw uitgebracht in de Paradigma serie, die sleutelwerken over het voetlicht wil brengen. Wij zijn immers in belangrijke mate aan de zee overgeleverd of, zoals Astrida Neimanis stelt, We are all at sea.

voorbode van Labaratidal Sketches van David Veldhoen, foto @ 2022 De Vishal

voorbode van ‘Labaratidal Sketches’ van David Veldhoen, foto @ 2022 De Vishal

Om alvast in de stemming te komen, een fijn clipje van Octopus’s Garden van The Beatles waaraan de titel van deze expositie is ontleend:


Lees recensie Haarlens Dagblad 25 maart 2022 >>