17 januari – 28 februari 2020
‘Drawing’ (72×75 cm), Irene van de Mheen.
Irene van de Mheen studeerde aan de kunstacademie in Kampen, waarna ze haar studie vervolgde aan de Escola Massana in Barcelona. Ze woonde geruime tijd in Barcelona en deed verschillende artist residency’s in onder andere India, New York en Rotterdam. In New York begon ze met allerlei soorten plakband te werken, wat resulteerde in een uit gekleurde lijnen opgebouwde architectuur, speciaal voor het Mirómuseum op Mallorca, waarmee ze de Pilar Juncosa i sotheby’s prize won. In 2007 deed ze een werkperiode in het Europees Keramisch werkcentrum (EKWC).
Haar tekeningen zijn altijd gebaseerd op ruimtes. Ruimtes waar je niet speciaal naar toe gaat maar waar je wel doorheen komt, vindt zij interessant. Denk aan een trappenhuis, een gang of een hal. Zij maakt verstilde tekeningen op papier maar ze tekent ook op wanden en vloeren. Haar lijnen slaan hoeken om of suggereren verdwijnpunten die ver weg achter de wand liggen waarop ze zijn aangebracht.
Zo speelt ze met hoe wij een ruimte waarnemen en onderzoekt ze het verlangen naar eigen ruimte binnen de mogelijkheden van het tekenen. Daarbij overschrijdt ze op een speelse manier de grenzen van het papier . Haar werk is altijd helder en eenvoudig, maar ook aangenaam imperfect. Ze schildert namelijk geen strakke lijnen met verf maar gebruikt stroken gekleurd vinyl die zij losjes uitsnijdt en ter plekke opplakt. Daarbij volgt ze geen vooropgezet plan, maar laat ze zich leiden door wat er gebeurt.
Bekijk hier het overzicht van eerdere Kunst op Kantoor-tentoonstellingen.