Nu in de grote zaal

De Zwarte Madonna en de Troost

15 september tot en met 14 oktober 2018 is de tentoonstelling De Zwarte Madonna en de Troost te zien in de Vishal en de Grote of Sint- Bavokerk. Een expositie over het onverwachte, het omgekeerde, het negatief. Door een geheel zwart ingerichte tentoonstelling wil curator Alet Pilon het beeld laten werken als een ouderwets negatief, alles wat je zwart ziet, kun je eigenlijk zien als wit. Daardoor is niets meer wat het lijkt, de toeschouwer moet zelf interpreteren. Rond de Zwarte Madonna (oermoeder) zijn veel legenden bekend, haar wereld is omgeven door mystiek en aardsheid.De opening isvrijdag 14 september om 17.00 uur in de Grote of Sint-Bavokerk, waarbij Iris Woutera een performance geeft. Inloop via de Vishal vanaf 16.30 uur.

Aan deze tentoonstelling doen 23 kunstenaars mee: beeldhouwers, schilders, een keramist, een stylist, een fotograaf, schrijvers, dichters en afgestudeerde modestudenten van de Gerrit Rietveld Academie. Deze mengeling van disciplines, leeftijd en ervaring maakt de tentoonstelling uniek.

Moeder met kind
In de lichte Vishal komt letterlijk een Zwarte Madonna centraal te staan. Moeder met kind op een plaats achterin De Vishal opgesteld als een monument van troost (Alet Pilon). De Vishal wordt ingericht met symboliek rondom haar verschijning:  De aarde (Alexandra Engelfriet), de dieren  (Arthur Kempenaar), de doornstruiken (Sjoerd Buisman), de aanwezigheid (Annaleen Louwes), de eeuwigheid (Tijl Orlando Frijns), de bezinning (Mark Schalken) en de lucht (Joost Hesseling).

Om tot een optimale inleving te komen zijn er teksten op de muur van Abdelkader Benali, Hans Clavin, Franca Treur, Jean Pierre Rawie, Ingmar Heitze, Madeleine Klis en Stef Bos. Teksten als schilderijen, speciaal gemaakt voor het thema ‘Troost’.

Zwart
De hele tentoonstelling heeft zwart als hoofdkleur. Het is alsof de dominantie van zwart de lieflijkheid van het onderwerp Madonna in de weg zit. Alsof de ruigheid van de beelden door de kleur zwart afschrikwekkender worden. De vraag is of het gebrek aan kleur en de directheid van de beelden gevoelens van empathie in de weg zitten. Of de kleur zwart het cliché kan overstijgen in een totale mystieke beeldtaal. Het zien van de tentoonstelling in De Vishal moet een onverwachte ontmoeting worden met persoonlijke beleving en interpretatie. En zeker troostrijk.

Gaven en energieën
Met dat gevoel wordt de expositie vervolgd in de Grote of Sint-Bavokerk. Hier speelt de Zwarte Madonna een andere rol. Niet haar directe verschijning, maar vooral haar gaven en energieën worden verbeeld in de kerk, die van zichzelf al zoveel mystiek en ruimte in haar architectuur heeft.  In De Vishal is over het algemeen gekozen voor bestaand werk van kunstenaars. In de Grote of Sint-Bavokerk komt uitsluitend nieuw werk, gemaakt op dit thema.

Door middel van sculpturen (Boris Kollar, Vere van Hal, Alet Pilon, Thera Hillenaar), performances (Ting Gong, Iris Woutera), schilderijen (Arthur Kempenaar) en installaties (Albert van der Weide, Maarten Spruyt met Kevin Power en Pieter Eliëns) zullen de donkere gangen van de kerk veranderen in de wereld van schilders als Saenredam , Houckgeest en De Witte. Ook hier is zwart de kleur van de kracht, het monumentale, het aardse. Kerk en aarde, kerk en mens, kerk en troost.

De Zwarte Madonna en de Troost wordt mede mogelijk gemaakt door: