Jennifer Hoes ontwerpt de Ribbius-Peletier Penning

In opdracht van Provincie Noord-Holland heeft Jennifer Hoes in het kader van ‘100 jaar vrouwenkiesrecht’ de Ribbius-Peletier Penning ontworpen. Op 7 maart 2019 wordt de penning uitgereikt aan Devika Partiman, de oprichter en voorzitter van stichting ‘Stem op een vrouw’.

Concept

Een hedendaagse penning met een heldere, stevige uitstraling die recht doet aan heden en verleden als het gaat om het verwerven en behouden van vrouwenkiesrecht. Een penning die vrouwen oproept om gebruik te maken van dit recht en een oproep voor nog meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen.

Ontwerp
Materiaal: Brons en wolvilt
Techniek: Bronsgieten, wolvilt (laser)snijden, tekst in wolvilt lasergraveren
Randschrift: VROUW KIES RECHT 1919-2019 verdeeld voer vier zijden
Font: Hesse Antiqua ontworpen door Gudrun Zapf-Von Hesse
Formaat: 100 x 100 x 20 mm
Bijlage: Leporello
Verpakking: Karton, oostindische inkt, lasergegraveerd

Stemvakje
De basis voor het ontwerp is het bekende ‘stemvakje’, als symbool voor het algemeen kiesrecht voor mannen dat in Nederland bestaat sinds december 1917 en het algemeen kiesrecht voor vrouwen dat bestaat sinds december 1919, ‘slechts’ of ‘pas’ twee jaar later.

Tegenstrijdigheid
Het herkenbare stemvakje is het ‘traditionele’ onderdeel van de penning en daarom uitgevoerd in koel en stevig brons met een zwarte patina. Van oudsher een gangbaar materiaal voor het vervaardigen van een penning. Voor de hedendaagse kant van de penning is gekozen voor zacht en warm wolvilt, waarin het randschrift met de moderne techniek lasersnijden is gegraveerd.

De extra dimensie
Het ‘stemvakje’ wordt uit het platte vlak vertaald naar een ruimtelijk model. Het dikke, rode wolvilt snijdt het zware, gekaderde stemvakje symbolisch ‘dwars doormidden’. Als het ware is het rode potlood ter hand genomen en is hiermee niet binnen of buiten de lijntjes gekleurd, maar dwars door het stemvakje heen.

Rood
De kleur rood van het stempotlood is gebruikt. Deze kleur heeft als biologisch effect dat het activerend en stimulerend werkt. Dit symboliseert de strijd die gevoerd is voorafgaand aan het vrouwenkiesrecht en die oproept tot blijvende alertheid en verder verbeteren van het politieke klimaat voor vrouwen.

Ongekleurd
Het ‘stemvakje’ is niet ingekleurd, maar een open ruimte. Ruimte voor ideeën en voortschrijding van inzicht. Ook verbeeld deze open ruimte de poort tussen verleden en heden. Een doorgang van de ‘vrouwenvereniging’ naar ‘stem op een vrouw’ en wat de toekomst verder biedt voor vrouwen in het politieke landschap. Gebruik de penning als fotolijstje voor een portret en plaats hierin het gezicht van de vrouw die voor jou het verschil heeft gemaakt.

Lettertype Hesse Antiqua
Gudrun Zapf von Hesse ontwierp al in de jaren 50 van de vorige eeuw een lettertype dat zij gebruikte voor het pregen van boekkaften in haar eigen boekbindersatelier. In 2018 is dit lettertype ter gelegenheid van haar 100e verjaardag omgezet naar een digitaal alfabet. Tot op de dag van vandaag zijn vrouwelijke vormgevers zeer ondervertegenwoordigd als het gaat om ontwerpen van fonts.

Leporello
Bij de penning hoort een klein zigzagboekje (leporello) met hierop de portretten van de ontvanger van de penning, en een drietal invloedrijke vrouwen in de Noord-Hollands politieke geschiedenis. Deze leporello wordt op 7 maart uitgedeeld aan de genodigden bij de uitreiking van de penning.

Sluitstuk
De verpakking is gemaakt van stevig grijs karton dat met oostindische inkt diep zwart is geverfd. De contouren van het doosje zijn laser-gesneden en op de deksel en bodem is een tekst en logo laser-gegraveerd. Het doosje heeft een ‘verdieping’ waardoor er plaats is voor de penning met hieronder de leporello waardoor je door de penning heen het portret ziet van de ontvanger van de penning of van Liesbeth Ribbius Peletier.

8 oktober 2019

Dik Box in de Stadskunstkamer

SECRET LANDING Voor de Stadskunstkamer heeft Dik Box een ruimtelijke werk gecreëerd, een mysterieus object dat ogenschijnlijk uit kleine onafhankelijke onderdeeltjes bestaat. ‘Geland’ op de door hem gevonden achteloos weggegooide waterflesjes. Het ondefinieerbare object kan gezien worden als een verloren onderdeel van een veel groter ruimtelijk iets, dat ‘toevallig’ in de Stadskunstkamer terecht is gekomen. […]
17 september 2019

In Memoriam: Jan Jacobs Mulder (1940-2019)

In de nacht van vrijdag 13 september overleed Jan Jacobs Mulder. Van 1997 tot 2005 was hij bestuurslid van De Vishal. Hij heeft meerdere malen deelgenomen aan diverse tentoonstellingen in de Vishal en stelde samen met Roni Klinkhamer in 1998 de expositie ‘Zien is Geloven’ samen. Jan Jacobs Mulder kennen wij niet alleen als schilder/ […]
22 juli 2019

Update tropenrooster De Vishal

Vrijdag 26 juli is de Vishal geopend van 11 uur totdat de temperatuur weer te tropisch wordt om aangenaam in de Vishal te kunnen verblijven (waarschijnlijk tot circa 13 uur). Naar verwachting zal de Vishal vanaf zaterdag 27 juli weer geopend zijn volgens de normale openingstijden.