Inge Reisberman in Rijksmuseum Twenthe

26 januari t/m 16 juni 2019 – ‘Respice Finem’ ofwel ‘overdenk het einde’ is een serie van vijf video’s van Inge Reisberman. Reisberman werkte de afgelopen twee jaar aan de serie, die in Rijksmuseum Twenthe haar première zal beleven.

Gij zult niet omkijken
Reisberman liet zich voor de videoserie inspireren door het Bijbelverhaal over de vernietiging van de steden Sodom en Gomorra. Als straf voor de morele verdorvenheid van de inwoners worden beide steden door God verwoest in een regen van zwavel en zuur. Alleen het gezin van Lot wordt van hogerhand gered, mits tijdens de vlucht één gebod wordt nageleefd: gij zult niet omkijken. De vrouw van Lot kan echter haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en kijkt toch om, om de vernietiging te aanschouwen, waarop zij verandert in een zoutpilaar.

Geen weerstand kunnen bieden aan nieuwsgierigheid: het is een eigenschap van de menselijke natuur die desastreuze gevolgen kan hebben, zoals in het geval van Lots vrouw. Maar diezelfde nieuwsgierigheid kan ook ‘tijdloze’ momenten opleveren, zoals Reisberman met Respice Finem toont.

Vernietiging en schoonheid
In slow motion zien we puin neerdalen of een stofwolk bezit nemen van de ruimte. Het puin en de stof voelen als elementen die wij niet kunnen bedwingen; met hun tijdelijke aanwezigheid nemen ze de ruimtes over. Hierdoor schuilt in de video’s een notie van gevaar of vernietiging, maar tegelijkertijd bezitten de beelden een verstilde schoonheid.

Juist de combinatie van gevaar en schoonheid is het beproefde recept van de schilderkunst van de romantiek. En net als de romantische kunstenaars roept Reisberman in haar werk een onbestemd religieus gevoel op. Een gevoel dat door de romantici wordt geëvoceerd door het overweldigde natuurgeweld en bij Reisberman door de ongrijpbaarheid van de ‘elementen’. De Duitse historicus Rüdiger Safranski noemde niet voor niets de romantiek ‘de voortzetting van religie met esthetische middelen’.

De Meelfabriek
Respice Finem bestaat uit de vijf video’s Periculum, Exitium, Contemplatio, Circulus Vitae en Ars Moriendi. Alle vijf de films zijn opgenomen in De Meelfabriek in Leiden. Reisberman is daarbij uitgegaan van de identiteit van de verlaten, industriële ruimtes en heeft deze niet aangepast. Voor Periculum is een silogang op de 6de verdieping gebruikt, voor Ars Moriendi het voormalige ketelhuis en voor Exitium, Contemplatio en Circulus Vitae het voormalige pakhuis.

Over Inge Reisberman
Inge Reisberman (Almelo, 1959) studeerde aan de AKI in Enschede en woont en werkt in Leiden. Haar werk is o.a. opgenomen in de Collectie Wilploo en de collectie van Rijksmuseum Twenthe. De presentatie van Respice Finem in Rijksmuseum Twenthe vindt plaats onder auspiciën van Collectie Wilploo. Inge is lid van kunstenaarsvereniging De Vishal.

Rijksmuseum Twenthe, Lasondersingel 129-131, 7514 BP Enschede

9 juli 2019

3e Uurtje Klassiek in De Vishal!

Aanstaande zondagmiddag 14 juli van 16.00 tot 17.00 uur kunt u in de Vishal genieten van een  bijzonder concert door twee jonge laureaten van het Prinses Christina Concours: Gerben Jongsma op marimba, en Viktor Koning op gitaar. Wie denkt dat dit een wat softe combinatie is, kan zich volgende week zondag laten verrassen. Zij creëren namelijk melodieuze en […]
26 juni 2019

2e Uurtje Klassiek in de Vishal!

Aanstaande zondagmiddag 30 juni vindt in De Vishal het tweede Uurtje Klassiek plaats, van 16.00 uur tot 17.00 uur. Kom genieten van een concert van blokfluit- en klavecimbelmuziek en liederen uit de vroege en latere Barok. De in Haarlem geboren jonge blokfluitiste en zangeres Jasperina Verheij (1999) wordt op klavecimbel begeleid door de in IJsland […]
11 juni 2019

Ronald van der Meijs en Marcella Kuiper bij Art Tour Texel 2019

SEA Presenteert ART TOUR TEXEL 2019 SEA Staat voor ‘Science Encounters Art’ oftewel ‘wetenschap ontmoet kunst’. SEA brengt een ode aan de zee door kunstwerken geïnspireerd op wetenschap op Texel te realiseren. SEA heeft kunstenaars uit verschillende disciplines gekoppeld aan wetenschappers van het NIOZ (Koninklijk Nederlandse Instituut voor Onderzoek der Zee). Dit heeft geleidt tot de […]