Inge Reisberman in Rijksmuseum Twenthe

26 januari t/m 16 juni 2019 – ‘Respice Finem’ ofwel ‘overdenk het einde’ is een serie van vijf video’s van Inge Reisberman. Reisberman werkte de afgelopen twee jaar aan de serie, die in Rijksmuseum Twenthe haar première zal beleven.

Gij zult niet omkijken
Reisberman liet zich voor de videoserie inspireren door het Bijbelverhaal over de vernietiging van de steden Sodom en Gomorra. Als straf voor de morele verdorvenheid van de inwoners worden beide steden door God verwoest in een regen van zwavel en zuur. Alleen het gezin van Lot wordt van hogerhand gered, mits tijdens de vlucht één gebod wordt nageleefd: gij zult niet omkijken. De vrouw van Lot kan echter haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en kijkt toch om, om de vernietiging te aanschouwen, waarop zij verandert in een zoutpilaar.

Geen weerstand kunnen bieden aan nieuwsgierigheid: het is een eigenschap van de menselijke natuur die desastreuze gevolgen kan hebben, zoals in het geval van Lots vrouw. Maar diezelfde nieuwsgierigheid kan ook ‘tijdloze’ momenten opleveren, zoals Reisberman met Respice Finem toont.

Vernietiging en schoonheid
In slow motion zien we puin neerdalen of een stofwolk bezit nemen van de ruimte. Het puin en de stof voelen als elementen die wij niet kunnen bedwingen; met hun tijdelijke aanwezigheid nemen ze de ruimtes over. Hierdoor schuilt in de video’s een notie van gevaar of vernietiging, maar tegelijkertijd bezitten de beelden een verstilde schoonheid.

Juist de combinatie van gevaar en schoonheid is het beproefde recept van de schilderkunst van de romantiek. En net als de romantische kunstenaars roept Reisberman in haar werk een onbestemd religieus gevoel op. Een gevoel dat door de romantici wordt geëvoceerd door het overweldigde natuurgeweld en bij Reisberman door de ongrijpbaarheid van de ‘elementen’. De Duitse historicus Rüdiger Safranski noemde niet voor niets de romantiek ‘de voortzetting van religie met esthetische middelen’.

De Meelfabriek
Respice Finem bestaat uit de vijf video’s Periculum, Exitium, Contemplatio, Circulus Vitae en Ars Moriendi. Alle vijf de films zijn opgenomen in De Meelfabriek in Leiden. Reisberman is daarbij uitgegaan van de identiteit van de verlaten, industriële ruimtes en heeft deze niet aangepast. Voor Periculum is een silogang op de 6de verdieping gebruikt, voor Ars Moriendi het voormalige ketelhuis en voor Exitium, Contemplatio en Circulus Vitae het voormalige pakhuis.

Over Inge Reisberman
Inge Reisberman (Almelo, 1959) studeerde aan de AKI in Enschede en woont en werkt in Leiden. Haar werk is o.a. opgenomen in de Collectie Wilploo en de collectie van Rijksmuseum Twenthe. De presentatie van Respice Finem in Rijksmuseum Twenthe vindt plaats onder auspiciën van Collectie Wilploo. Inge is lid van kunstenaarsvereniging De Vishal.

Rijksmuseum Twenthe, Lasondersingel 129-131, 7514 BP Enschede

15 februari 2019

The Full Spectrum of Noise – Federico Murgia

Lichten en frequenties die proberen hun symbolisme tot een minimum terug te brengen, dat staat centraal in de tentoonstelling The Full Spectrum of Noise. Met behulp van verschillende media bouwt kunstenaar Federico Murgia (1989) in de tentoonstellingsruimte van 37PK een omgeving rondom een ervaring van illusionaire ruimte en tijd; een bevraging van de automatisering van […]
18 januari 2019

Vincent Uilenbroek exposeert in 020 en 010

De komende tijd is werk van Vincent Uilenbroek te zien in zowel Amsterdam als Rotterdam. In de Rotterdamse galerie Assembled by Root is nu de tentoonstelling ‘Captured In Form’ te zien. Een groepstentoonstelling met Roland Spitzer, Jan Kuhlemeier en Marina Heuvelman. Te zien is een installatie van Ghost Images samen met een muurschildering en een […]
18 januari 2019

Marcella Kuiper en de S.E.A. Art Tour op Texel

Het project Science Encounters Art – S.E.A – is geboren op het eiland Texel. De Texelaars Paulien Valk – kunstenaar en docent – en Susana Mulas Lastra – kunstenaar en ecoloog – zijn in de lente van 2016 bij elkaar gekomen met een gezamenlijk gedachte: hoe zou het zijn als we op Texel kunst en […]