‘A Nomadic Diptych’ van Ronald van der Meijs

Ronald van der Meijs is bezig met een bijzonder project als onderdeel van de 5th Land Art Biënnale Mongolië 2018: A Nomatic Diptych.

Zijn kunstproject bestaat uit een overland reis van zo’n 26.000 km heen en terug, die hij samen met kunstenaar fotograaf Rens Horn als moderne nomaden aflegt met een 30 jaar oude Land Cruiser, daktent en een voorraad materialen voor het kunstwerk.

Voor dit project is hij een crowdfunding opgestart, waarmee het project nog steeds financieel kan worden ondersteund. Kijk hiervoor op https://www.ronaldvandermeijs.nl/support-Mongolia-project

Crowdfunding voor het kunstproject 'A Nomadic Diptych' Reis

Het thema van de Land Art Biënnale Mongolië is de zeer onzekere situatie van nomadische bevolkingsgroepen, beland in de tijd van het Antropoceen. Klimaatverandering, economie en technologische vooruitgang zorgen voor een uittocht naar de steden waardoor deze cultuur verdwijnt. Dit thema plaatst hij in een breder perspectief door het gebruik van traditionele nomadische muziek; in deze cultuur altijd belangrijk geweest door het gebrek aan geschreven woord. De rede waarom met muziek verhalen, emoties en geschiedenis wordt overgedragen.

Ronald probeert een bescheiden afspiegeling van de diversiteit aan nomadenculturen in centraal Azië te maken door tijdens deze reis nomadische muziekinstrumenten te verzamelen; als een moderne nomade reizen zij met auto en tent langs delen van de zijderoute naar Mongolië. De onderweg te maken nomadische muzikanten portretten en audio recordings zijn deel van het tweeluik voor het moderne kunst museum in Ulaanbaatar. De traditionele instrumenten worden onderdeel van een meer hi-tech sound installatie waarbij de natuurlijke elementen van de steppe locatie het werk tot leven brengen en op het ritme van de natuur (zon, wind en wolken) een geluidscompositie bepalen. Moderne zonnepanelen en meer traditionele middelen voor de wind worden hierbij toegepast. De constructie wordt afgeleid van nomade tenten die ik tijdens de reis zal onderzoeken.

In de Mongolian National Modern Art Gallery in Ulaanbaatar wordt vervolgens het totale werk ‘A Nomadic Diptych’ gepresenteerd. Het tweeluik bestaat uit een videoregistratie van de installatie op de steppe samen met een serie van grote zwart wit portretten met audio recordings.

Naast dit project is ook werk van Ronald te zien op de Anningahof in Zwolle:
Compression in a sea of tension

Compression in a sea of tensionDeze nieuwe geluidsinstallatie is het resultaat van een onderzoek naar een combinatie van klank en constructie waarbij het geheel bestaat uit druk en spanning. Bij voldoende wind worden nylon snaren in trilling gebracht en genereren daardoor geluid. Zo ontstaat een beeld van de heersende wind en een rijke variatie aan karakteristieke windachtige tonen.

Meer van deze installaties zullen worden geproduceerd om op o.a. woestijnen en andere open vlaktes te plaatsen. Er zijn inmiddels plannen ontwikkeld om met deze wind / geluidinstallatie en digitale apparatuur perfromances te gaan doen waarbij de winderige geluiden worden versterkt en real time gemanipuleerd door parameters te koppelen aan windsnelheid en windrichting.

Nu te zien en horen op de Anningahof, Zwolle t/m 15 oktober 2018.

15 oktober 2018

Kunstboekensale in de Vishal!

Op zaterdag 27 en zondag 28 oktober vindt in de Vishal voor de tweede keer een grote kunstboekensale plaats, waarvan de opbrengst geheel ten goede komt aan kunstenaarsvereniging De Vishal. Onder meer monografieën over kunstenaars, historische overzichten, boeken over stromingen, schilders, beeldhouwers, tekenaars en bouwkundigen, fotoboeken en fraaie plaatwerken worden tegen uiterst civiele prijzen aangeboden. […]
12 oktober 2018

Ronald Ruseler ‘Geruisloos Territorium’

Nu te zien in Galerie Lutz tot en met 14 oktober 2018 Geruisloos Territorium. Galerie Lutz heeft een uiteenlopend programma. Er wordt aandacht besteed aan diverse facetten van de hedendaagse kunst met de nadruk op schilderkunst. Met schilderijen, collages & tekeningen van beelden kunstenaar Ronald Ruseler    
4 oktober 2018

Didi Overman in Kunstcentrum De Kolk

Tot en met 28 oktober toont Didi Overman haar recente werk in Kunstcentrum de Kolk te Spaarndam. In drie heel verschillende vormen: SHOJI (kamerschermen) Een serie objects trouvés afkomstig uit een Franse presbytère. Gevonden dus, opgegraven, gesloopt, aan de tand des tijds ontkomen door haar interventies. Een installatie van gebroken porselein, gerepareerd en vervormd met de kintsugi […]