Kleine Zaal: Jacqueline Bieze

10 oktober – 14 november 2011

Deel 10

jacqueline_bieze

Indian Summer (Ma, ik hou wel en niet van je, hou jij van mij?)
Inktjet print op Aluminium en fine art papier., 80 x 120 cm, € 1800,-

Van 10 oktober tot 14 november exposeert Jacqueline Bieze (1960) met het fotowerk ‘Indian Summer (Ma, ik hou wel en niet van je, hou jij van mij?)’ in de Kleine Zaal van De Vishal in Haarlem. Zij is de tiende exposant van de twaalfdelige tentoonstellingsserie ‘Here I am’ in de Vishaletalage. Voor deze exposities, die elke maand wisselen, zijn kunstenaars geselecteerd op basis van het intieme, persoonlijke en vaak ook autobiografische karakter van hun werk. De deelnemende kunstenaars maken in hun werk veelvuldig gebruik van elementen uit hun dagelijks leven, hun persoonlijke ervaringen, gedachten, fantasieën en emoties. De kleine solotentoonstellingen geven toeschouwers een fascinerende blik in de belevingswereld van de exposerende kunstenaar.

Jacqueline Bieze (1960) beweegt zich binnen verschillende disciplines. Fotografie, installaties, performance, muziek, zang. Onder andere als een van de zangeressen in een internationaal muzikaal samenwerkingsproject: Venus International en als fotograaf/assistent in samenwerking met de kunstenaar Cees Krijnen.
Ook heeft ze een fascinatie voor historische en moderne fotografie en werkt als freelance fotoconservator (behoud en beheer fotocollecties) met name met fotoarchieven binnen de geestelijke gezondheidszorg waarin de kwetsbare mens centraal staat.

Het thema ‘kwetsbare mens’ speelt een grote rol in haar leven en werk. Het feit dat zij een kind is van een ouder met een psychiatrische stoornis heeft een stempel gedrukt op haar bestaan en een nog steeds voordurende gecompliceerde haat-liefdeverhouding met haar moeder tot gevolg. Na een twintigjarige loopbaan als psychiatrisch verpleegkundige wat zijzelf omschrijft als ‘een gecompliceerde poging om mijn eigen achtergronden te begrijpen en te kunnen plaatsen’, is zij zich gaan verdiepen en ontwikkelen op gebied van fotoconservering en fotografie. Omdat er in verband met de scheurmanie van haar moeder nauwelijks foto’s bewaard zijn gebleven uit haar jeugd werd het verlangen en de behoefde om foto’s te maken en te bewaren, en daarmee het verleden te aanvaarden en te koesteren, aangewakkerd.

Voor de expositie in de Kleine Zaal van De Vishal koos zij voor monumentale foto met een autobiografisch element. De foto toont een kijkje van bovenaf over een balustrade van het humanistische verzorgingscentrum Het Reinalda huis, vernoemd naar de humanist M. Reinalda, burgermeester van 1945-1947 van Haarlem.
Centraal op de foto staat een grote kleurige lampenkap die de aula verlicht. Daaronder luisteren de bewoners en bezoekers, waaronder ook haar moeder, naar een optreden van het ‘Cocktail Trio’.
Het humanistische gedachtegoed, met kernwaarden als streven naar menselijkheid, autonomie, vrijheid, verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid,
is in de architectuur van het gebouw en in het gebruik van bepaalde kleuren verwerkt. Voor Bieze belangrijke waarden, die nogal eens botsen met die van haar moeder. De foto toont hier dan ook de situatie waarbij de fotograaf haar moeder even ontvlucht en letterlijk afstand probeert te nemen.