Inez Piso invites Vibeke Mascini

Inez Piso invites Vibeke Mascini
Te zien tot en met 16 juli 2017

De Schaduw van de Haan

Het was een zonnige dag toen de Grote Bavo in 1530 van haar toren beroofd werd. Het sierlijk bewerkte steen werd opgelicht als een loodzware hoed om vervolgens neergezet te worden op de Bakenesserkerk, enkele straten verderop. Op de Grote Bavo kwam een tweelingtoren te staan, identiek in alles behalve zijn gewicht.

Dagelijks vermenigvuldigt deze toren zich opnieuw wanneer een opaque dubbelganger zich uitstrekt over het marktplein; een schaduwkerk die enkele graden koeler is dan die welke hoog in de lucht rijkt. Een schaduwkerk die eens beschutting bood voor de zilte vangst van de dag.


Vibeke Mascini
(Haarlem, 1989) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en is gevestigd in Amsterdam en Brussel.  In haar werk onderzoekt zij de culturele systemen waarmee wij onszelf aan de wereld meten. Daarbij koppelt Vibeke de narratieven die het fundament van de moderne wetenschap vormen aan hedendaagse opvattingen en mythen.

Als beeldend kunstenaar en schrijver exposeerde Vibeke onder andere tijdens ‘Embassy for Water’,Hotel Maria Kapel in Hoorn, ‘Repetition as an ongoing state of change’, De Drie Heuvelen in Amsterdam en ‘Patron’, FKSE Studio Galleria in Boedapest (HU). Vibeke gaf lezingen in onder meer: de Artis Bibliotheek, het Torpedo theater, The Tunnel (NY) en publiceerde bij mister Motley, Brainwash Academie, Salvo collectief en literair tijdschrift de Gids. In 2015 publiceerde zij The Dent of Walter Umenhofer, een kunstenaarsboek dat ik zijn totale lengte exact overeenkomt met de grootst gemeten blauwe vinvis.

Binnenkort publiceert Vibeke haar tweede kunstenaarsboek Cloud Inverse, zal zij als gastdocent beginnen aan de Academie voor de Bouwkunst, Amsterdam, gaat zij in residentie bij SUPERDEALS Brussel (BE) in samenwerking met Oscar Santillan en organiseert zij een wandeling in de context van het ‘Wandelwetenschappen Zomerlab’ bij De Fabriek in Eindhoven.


Inez Piso (Brunssum, 1988) studeerde kunstgeschiedenis aan de UvA en behaalde daarna haar master aan de Universidad Autónoma in Madrid. In Madrid werkte ze als tentoonstellings-coördinator in het Reina Sofía Museum en daarna als assistent-curator in het CA2M Centro de Arte Dos de Mayo. Als curator heeft ze tentoonstellingen en performance programma’s gemaakt zoals Breathing Space in het Museum Arnhem en Living with Ghosts in Schloss Ringenberg waar ze resident was. In haar werk is ze op zoek naar verloren verhalen, vergeten herinneringen en nationale identiteiten. Momenteel werkt ze aan een voorstel voor een onderzoek naar de grenzen van de stilte in Istanbul.