HELDER WEER

13 augustus t/m 18 september 2005

Schilderijententoonstelling, een selectie uit de leden.

Deelnemende kunstenaars: René van den Bos, Helmuth van Galen, Robert Klatser, Eric de Nie, Jan Polak, Kees Visser, Jan Maarten Voskuil

Samensteller Jan Polak

helder_weer

Deze expositie van de in een inmiddels klassiek moderne abstracte beeldtaal werkende kunstenaars vindt zijn bindend element in het kontrast tussen de heldere vorm, een ogenschijnlijk koel berekenend werkproces en het vaak bijna zinnelijk gebruik van kleur en vorm. Een taal nog steeds betekenisvol, intelligent en zintuiglijk.

Deze tentoonstelling beweegt zich binnen de bandbreedte van het zuiver autonome seriële werk van Kees Visser, en de landschappelijke ruimte oproepende schilderijen van Helmuth van Galen.

Voor elk van deze kunstenaars is vorm, kleur, ruimte en ritme een thema, en elk op hun eigen wijze verhouden ze zich hiertoe. De digitale prints van Robert Klatser evoceren een bijna materieloze transparante ruimte. Bij Jan Maarten Voskuil wordt de ruimte concreet in zijn, sensueel vormgegeven sculpturale ‘Commodity Act’. De ritmische universele structuur in een ‘dripping’ van Eric de Nie (een werk uit 1999) roept een illusoire ruimte op. Verwant aan het muzikale ritme van Eric de Nie is het werk van René van den Bos,met zijn subtiel in transparante acrylverf opgebrachte vertikale kleurbanen. De op uniforme wijze geschilderde geometrische vormen op papier van Kees Visser zijn streng methodisch van opzet, maar hebben een bijna aaibare huid. In de ritmisch geplaatste brailletekens in “wetmatigheid en willekeur” probeert Jan Polak in het herhalen van de brailletekst beeld en betekenis te laten samenvallen.

Een tentoonstelling gekenmerkt door koele schoonheid en betekenisvol als de beschouwer tijd neemt en niet uit is op snelle herkenning.