DE HAARLEMSE STRIPDAGEN

3 juni t/m 3 juli

van Pontiac tot Guthrie

stripdagen-haarlem-2016

De glorie van de Nederlandse underground in verleden, heden en toekomst

‘Godfather van de Nederlandse underground’ Peter Pontiac (1951 – 2015) was een van Nederlands meest geliefde en gewaardeerde striptekenaars. Zijn rol in de undergroundbeweging van eind jaren 60 en begin jaren 70 was groot, evenals zijn invloed op de generaties tekenaars die na hem kwamen. Maar tot welke stroming behoorde hij nu precies? Wat waren zijn eigen invloeden en wie waren zijn tijdgenoten? En wat is zijn invloed geweest op de generaties na hem en het Nederlandse beeldverhaal in het algemeen? Wát betekent underground nu precies, bestaat het eigenlijk nog wel in onze huidige maatschappij, waarin tegengeluiden harder nodig lijken dan ooit? De hoofdtentoonstelling van de Stripdagen ‘Van Pontiac tot Guthrie’ in de Vishal gaat onder meer in op de vraag hoe actueel en relevant underground ook nu nog is.

Zeldzaam werk van Peter Pontiac, maar ook vroege originelen van Theo van den Boogaard, ondeugende sexy strips van een jonge Joost Swarte, prachtig schilder- en tekenwerk van hedendaags talent Ibrahim R. Ineke, bizarre beeldkronkels van de subversieve cartoonist Charles Guthrie en een indrukwekkende installatie van stripmaakster Maia Matches. De tentoonstelling ‘Van Pontiac tot Guthrie’ bevat veel uniek, origineel en glorieus werk dat nog nooit eerder publiek te zien was. Het focuspunt is het oeuvre van Peter Pontiac, maar het is zeker niet alléén een eerbetoon aan de te vroeg overleden tekenaar. ‘Van Pontiac tot Guthrie’ is een tocht naar de oorsprong, essentie en toekomst van de undergroundstrip in het Nederlandse taalgebied.

Deze tentoonstelling, onderdeel van het thema ‘Underground in beeld’, maakt bovendien duidelijk dat small press-uitgaven niet per definitie hetzelfde zijn als underground. De bezoeker krijgt een reis door de geschiedenis van de vaderlandse undergroundbeweging: van het eerste undergroundblad in Nederland (Metro) naar legendarische tijdschriften als ‘Aloha’, ‘Tante Leny Presenteert’ en ‘Modern Papier’, met daarin vroeg werk van Theo van den Boogaard en Joost Swarte, en via de punk naar undergroundtekenaars als Charles Guthrie, Ibrahim R. Ineke en Maia Matches. Die laatsten verwonderen, verwarren en schoppen met hun vaak ongemakkelijke werk tegen schenen aan, zoals het ware underground betaamt.

 

www.stripdagenhaarlem.nl